A. MUNGGANG KEBO
KUNING
Ing ereng-erenge
Gunung Menoreh, ora adoh saka Guwa Kiskenda ana pepunthuk kang nganeh-anehi
blegere memper kebo nderum, kebo kang gedhe. Pepunthuk iku tansah gundhul
palemahane coklat semu kuning, mula saka kadohan cetha wela-wela bleger kebo. Warga
masyarakat kono nganggep yen papan iku wingit lan wigati. Manut carita kang
turun maturun pepunthuk iku biyen kedadeyan saka kebo raksesa. Kebo raseksa itu
asale saka manungsa sing kena supata dening ramane dhewe. Manungsa iku jenenge
POTRO JENAR, bareng wis nyuwarga masyarakat kono aweh jeneng KYAI KEBO KUNING.
Yen malem Jum’at kliwon luwih-luwih ing wayah padhang rembulan purnama
sakwatoro warga kono ana kang padha nenepi semadi ana sesukune pepunthuk iku.
Warga masyarakat yakin yen ing dina-dina iku gelem nenepi kanthi mepes
hardhaning hawa napsu gedhe prihatine akeh kang katekan gegayuhane.
Manut
kapercayane warga masyarakat, ing wayah wengi malem Jum’at Kliwon, Selasa
Kliwon, roh wewayangan Potrojenar, Dewi Sekarkuning kumlebat ing sacedhake tuk
Ororombo, sumber kang bening ngisor wit wringin ing sesukune pepunthuk iku. Dene
caritane mangkene :
Wis turun
maturun pirang-pirang atus taun warga masyarakat Kiskendhapura kapilah dadi ring perangan. Brang wetan
minangka tedhak turune Lembu Sura. Bran Kulon tedhak turune Maesa Sura. Wilayah
iku diwatesi dening jurang lan gunung-gunung watu, ana lowahan cilik kang kena
kanggo liwat nyabrang ngulon utawa ngetan papan iku diarani WATU LAWANG. Desa
sacedhak kono tekan saprene diarani Pager Gunung lan SIBOLONG.
Mahesa Sura lan
Lembu Sura mono padha dene musuh bebuyutan, atine kang wangkot padha dene sumpah
prajanji : “Nganti pitung turunan ora arep ambah-ambahan apa maneh tepung
seduluran lan jejodhoan, sapa sing nerak wewaler bakal nampa ukum abot”. Nalika
semana Kiskendhapura ana sawijining pawongan kang aran WONOBREWOK, pawakane
gagah prakoso, praupane njenggureng medeni, swarane nggereng yen pinuju muntab
kaya bledhek ngampar nggegirisi. Brengos lan jenggote ketel, anggone manggon
ana ing papan kang primpen, pakuwon ing tengah alas apager jurang, gunung, lan
wit-witan rungkut, yen mlebu ndadak mowot andha. Dijaga kanthi kejem lan
santoso, ing regol ana kandhange macan galak, ula gedhe. Ing sisih kidule ana
jumbleng yaiku sawijining sumur alam kang jero, jumbling iku seprene isih,
arane Jumbleng Sanyar papan kanggo ngguwang mayit kurban rudhapeksa sing diarah
bojone lan bandhane.
Wonobrewok
kagungan keris pusaka Kyai Sasrageni. Manungsa awatak sima deksura adigang
adigung prasasat ora gelem kapidak layangane. Dadi panggedene para benggol
rerusuh sing gawe miris warga Kiskendhapura. Kukuban Kiskendhapura tansah ora
tentrem akeh maling, gedhor kecu prasasat saben bengi. Dalasan akeh bocah wadon
dadi kurban rudhapeksa. Akeh wong lanang kelangan bojo, akeh wong wadon dadi
randha. Yen pinuju padhang rembulan ing omahe Wonobrewok dianakake beksa, tayub
dalasan ngabotohan lan inum-inuman saengga akeh kang padha mendem, amuk-amukan,
lan paten-patenan, iku wia barang lumrah. Kahanan mengkono iku pancen dijarak
amrih grombolan rerusuh kanthi gampang anggone njarah-rayah ing padesan ora ana
pepalang. Jerit tangis, omah kobong tansah kaprungu ing pojok padesan. Kahanan
mangkono njalari warga masyarakat dadi semplah lan nglokro, malah akeh kang
anut grubyug dadi maling, gedhor lan kecu.
Sanajan
palemahane loh jinawi, uripe warga masyarakat tetep miskin lan kasrakat jalaran
kurang aman lan tentrem. Mesthi bae ora ketengen ngadi kawruh ngelmu apa maneh
ulah karohanen ngluruhake Pangeran Kang Paring Urip.
B. KI WISESA
ANORAGA
Nalika
ngasta jejibahan ing Kraton Mataram minangka prajurit tantama, Ki Wisesa
Anoraga pinanggenah mbrasta rerusuh ing pegunungan Menoreh, hiyo ing
Kiskendhapura. Grombolan rerusuh iku pranyata angel dibrasta jalaran warga
masyarakat kurang golong-gilik. Angel dipilah-pilah meh kabeh mbiyantu para
rerusuh, warga mastarakate Lembu Sura lan Mahesa Sura tetep erah lan bubrah,
babar blas ora ana tekad manunggal apa maneh wilayah Kiskendhapura adoh saka
pusat krajan paprintahan.
Bareng Ki Wisesa Anoraga jejibahanne wis
purna, sumedya kepingin tapa semedi ing ereng-erenge pegunungan Menoreh. Ki
Wissa rumangsa trenyuh lan nggrantes banget marang nasipe warga masyarakat
Kiskendhapura. Tilas papan lelabuhane biyen minangka satriya tama sing gedhe
labuh-labete. Bisa rumangsa yen lelabuhan mbela Negara iku ora mandheg jalaran
purna tugas. Kanthi bebasan lila donya tega pati, atine tetep makantar-kantar
sumedya kepingin labuh labete kanggo sepadane sing papa cintraka ing
Kiskendhapura. Maju perang tanpa bala, meneng tanpa ngalahake, iku dadi
bebundhelan tekad. Sumedya tapa ngrame kepingin tetulung marang pepadha. Aweh padhang
kang kepetengan, aweh pangan kang kaluweyan. Aweh sandhang kang kawudan.
Anggone arep ngadhepi grombolane Wonobrewok kanthi nganggo cara liya.
C.
GOGOLUWAS
LAN TELA JAYAREKSA
Ki
Wisesa Anoraga kang didherekake abdine aran Ki Jayareksa, olehe teka ing
Kiskendhapura ora kaya punggawa kraton. Kanthi prsaja ora ngatonake anggone
dadi wong gedhe, sandhang panganggone uga tan tebih marang kawula cilik ing
padesan sarwa rumaket. Bisa manjing ajur-ajer grapyak lan sumanak mula sadela
bae wis akeh sadulure. Wong-wong ora ngira Manawa pawongan iku tilas prajurit
tantama, punggawa kraton Mataram kang sinembah-sembah.Apa maneh Ki Jayareksa
sing baud nembang lan mbanyol. Mrana-mrene tansah disuyudi sadulur.
Sing
kepethuk dadi lejar lan binger sanalika. Tekane ing desa kono ora katon njaluk
diladeni nanging malah ngladeni dalasan tekane padha ngrendhuyut nggawa
winih-winihan, kayata : winih tela pohung, pari gogo, winih sayuran lan
who-wohan uga winih jagung lan kacang. Kabeh didum-dumake marang warga
masyarakat dalasan anggone nandur uga diwarahi. Ora watara lawas warga
masyarakat wis duwe tanduran ijo royo-royo katon nyenengake. Wayah awan ana
pategalan, wayah bengi padha gladhen ulah kanuragan, ulah kaprajuritan lan
kawruh ngelmu tetanen. Mundhak dina sang saya akeh para warga masyarakat sing
padha nggeguru. Kukuhan ing sisih kulon palemahane pancen loh jinawi ndemenake
tanduran pari gogo nyilepake wong. Nalika panen prasasat luas-luas ora rampung
anggone maneni, papane nganti ora amot dhasare tenagane kurang, pranyata
sedhela bae murah pangan, kang tinandur sarwa dadi. Papan iku minangka pepenget
banjur diarani “Dusun GOGOLUWAS”. Tela pohung kang rasane gurih lan mempur
gedhe lan dawa banjur dijenengi “TELA JAYAREKSA” pepenget lelabuhan Ki
Jayareksa.
D.
PADHEPOKAN
GUWA SEMAR
Wis
genep sawetara taun lawase, Ki Wisesa Anoraga makarya ing tlatah bumi
Kiskendhapura. Ananging grombolan musuh sing dipandhegani Ki Wonobrewok during
mangerti apa karep lan sedyane Ki Wisesa Anoraga labuh labet makarya ing
kukuban kono. Pancen Ki Wisesa aweh pitutur, ora perlu tindak durhaka diwales
kadurakan, ala diwales ala. Kanthi sabar lane ling lan waspada, warga
masyarakat terus makarya lan siyaga. Kabeh tindak bakal oleh tiwales saukur
karo tumindake. Ki Jaga minangka sesepuh warga masyarakat ngajak supaya padha
bebarengan gawe omah kang luwih jembar minangka papan padhepokan. Papan mau
bareng dadi diarani Padhepokan Guwa Semar. Papan mau dumunung ing cedhak guwa
kang banyune bening, asri, ngungkurake gunung lan alas kang ijo royo-royo. Ing
lawange guwa warga padhepokan gawe pepetan reca Semar minangka dewa kang
ngejawantah. Tumurun ing ngarca padha. Ki Wisesa diembakake Semar iku mau. Ing
korining padhepokan katulis mawa aksara Jawa sing unine : “Tata Raharja Esthi
Terus Binangun”.
E.
POTRO
JENAR LOANO IBU KANG WICAKSONO
Ora
saben bocah ontang-anting lan bapake nakal mesthi dadi bocah kemlungkung lan
mrusal. Potro Jenar nyoto-nyoto entuk panggula wentah saka ibune. Dasar wanita
sabar tur njatmika, tabah lan tawakal, cukat lan trengginas, kebak ing
kawicaksanan, ora mongkok lan kibir ketunggon bandha kang mubra-mubru. Atine
trenyuh kaya diiris-iris jalaran bandha iku asale saka rakyat cilik kang
dirudhapeksa. Potro Jenar dipasrahake Ki Wisesa Anoraga ing padhepokan supaya
entuk panggula wentah.
F.
KEBO
RASEKSA, TLOGO KUNING LAN GUNUNG LANANG
Wonobrewok
nguntab ngamuk ora sebaene, Potro Jenar kaduk wani runtang-runtung karo Dewi
Sekar Kuning, bocah wadon saka brang wetan darah Lembu Sura. Warga brang wetan
lan brang kulon manunggal padha dene dadi murid ing Padhepokan Guwa Semar
jalaran pokal gawene Potro Jenar, iku mau kabeh mlanggar wewaler sing gedhe
banget lupute. Mula Potro Jenar banjur
dirangket kaungkulan keris kyai Sosrogeni, disupatani sak nalika dadi kebo
raseksa. Mengkono uga Dewi Sekar Kuning kasuduk mawa pusaka Kyai Sosrogeni
sanalika ludira muncrat banjur mujudake tlaga kang kuning banyune, tlaga iku
kang diarani TLAGA KUNING. Warga Kiskendhapura padha nangis lan sedih kelangan
tokoh pepundhene.
Dumadakan
ono lindhu, langit peteng bledheg der-deran. Kaprungu swara saka kebo raseksa
mangkene: “ He warga Kiskendhapura aja
padha nangisi aku, timbang aku dadi tontonan ragaku bakal dak tinggal dadi
pepunthuk minangka papan tetanen, luhmu kang nelesi papan iki bakal mijil tuk
kang ora bakal asat, lan bening banyune. Kebo sakiwa tengene kene bakal padha
meteng lan manak tanpa kawin yen ngombe banyu iku. Sing padha rukun lan bantu
biyantu.”
Minangka pepenget warga Kiskendhapura nggawe
monument sing saiki aran GUNUNG TEMANTEN LAN WATU BLENCONG. Antarane bapak lan
anak blencong, benceng karep. Gunung temanten minangka Potro Jenar-Dewi Sekar
Kuning. Kacarita Ki Wonobrewok nggerem-nggerem kepengin ngrampungi nyawane Ki
Wisesa Anoraga. Ki Wisesa ngudhal lan ngumbah kabeh pialane Wonobrewok. Keris
Sosrogeni kalorot nedya katamakake dhadhane Ki Wisesa. Ananging kalah
trengginas, pusaka kyai Sada lanang kadhung sumelet ing gulune, sanalika
Wonobrewok rupa malih dadi watu sing diarani Gunung Lanang.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar